Hvad er Kranio-Sakral Terapi?

Kranio-Sakral Terapi er en meget blid men dybtgående manuel behandlingsform, som arbejder med kroppens egne ressourcer med det sigte at påvirke kroppen til selvhelbredelse. Terapeuten diagnostiserer klientens underliggende problematikker og arbejder med dette som fokus.

Kranio-Sakral Terapi udspringer fra en osteopatisk (manuel-medicinsk) metode og blev først beskrevet af den amerikanske osteopat og læge William Sutherland omkring 1920. Det var W. Sutherland, der fik dokumenteret, at der er bevægelighed mellem kranieknoglerne også hos voksne. Op igennem det 20. århundrede arbejdede først Sutherland og siden hans elever videre med disse opdagelser og skabte teknikker, der blev en del af den osteopatiske behandlingsform.

I 1970-erne forskede den amerikanske osteopat og læge John Upledger videre på disse optegnelser og udviklede Kranio-Sakral Terapien som selvstændig behandlingsform. Den danner grundlaget for terapiformen, som vi kender den i dag.Kranio-Sakral Terapi udøves i dag blandt andet af læger, sygeplejersker, fysioterapeuter og andet sundhedspersonale i USA, Europa, Australien og New Zealand og kom til Danmark midt i 80-erne.

Behandlingsformen bygger på, at kroppen bliver “hørt og imødekommet” ved, at terapeuten med sine hænder “lytter” til mærkbare rytmer og bevægelser i kroppen. Disse rytmer eksisterer livet igennem. Terapeutens respektfulde måde at møde kroppen på gør, at kroppen aktivt slipper sine bevidste og ubevidste spændinger. Alt i kroppen består af celler og hver celle er en del af vores energisystem. Derfor kan al manuel terapi, herunder Kranio-Sakral Terapi, betegnes som arbejde med det enkelte menneskes energi og kroppens egne ressourcer.

Kranio-Sakral Terapien arbejder med knogler, membraner (hjernehinder), cerebrospinal væske (hjernevæske), muskler, bindevæv og organer og har hermed indflydelse på nerve-, hormon- og immunsystemet og har dermed en effekt på hele kroppen.

Find en Kranio-Sakral Terapeut i Danmark – klik hér og søg på postnummer eller by på kortet

Hvordan foregår en behandling?

Du kan forvente, at behandlingen indledes med en samtale om hvorfor du kommer samt journal optagelse. En behandling varer cirka en time, hvor du ligger afslappet på en briks, mens behandleren med nænsomme berøringer løsner op for spændinger og blokeringer, (især omkring hoved, rygsøjle og bækken). Du vil ofte opleve en dyb afspænding en nærmest meditativ tilstand.

Enkelte gange er én kranio-sakral terapeutisk behandling nok men når der er tale om længerevarende og kroniske problemstillinger, må der påregnes flere behandlinger. Du kan dog forvente at mærke positive forandringer inden for de første 3 behandlinger.

Stress er en hyppig årsag til at kroppen ikke fungerer optimalt. Når det er tilfældet taler man om negativ stress. Det er ofte årsag til hovedpine, søvnløshed, nakkesmerter, depression mv.

Erfaringer viser at Kranio-Sakral Terapi har en positiv effekt på lidelser som:

• Hovedpine og migræne
  • Piskesmæld og hjernerystelse
  • Stress symptomer
  • Muskelspændinger
  • Ryg- og nakkesmerter
  • Angst
  • Søvnbesvær
  • Hormonubalancer
  • Choktilstand
  • Bækkenløsning

Mennesker i alle aldre kan have gavn af Kranio-Sakral Terapi (KST).

Kranio-Sakral Terapi til børn

Børn kan have større eller mindre traumer efter fødslen. Nogle nyfødte har spændinger eller uro i kroppen, har vanskeligt ved at sutte, sove eller har kolik. Hos de lidt større børn kan disse traumer udtrykke sig i trivselsproblemer, som f.eks. mellemørebetændelse, talevanskeligheder, hovedpine, koncentrationsbesvær, indlæringsvanskeligheder, inkontinens, stress mm.

Børn er ofte meget modtagelige for Kranio-Sakral Terapi, så derfor kan der opnås gode resultater med relativt få behandlinger. Børn kan behandles fra de er få timer gamle.

Bivirkninger?

Der er ikke som sådan nogle bivirkninger ved kranio-sakral terapi men som reaktion på behandlingen, kan du opleve en efterfølgende udrensning af kroppen med forbigående smerter og træthed. Dette er mest udtalt de første par døgn efter behandlingen. Disse reaktioner er tegn på, at kroppen arbejder videre efter behandlingen.

Behandlingsformen Kranio-Sakral Terapi

Vi er alle blevet introduceret og undervist i behandlingsformen og har på vore kurser lært den at kende under ret præcise tekniske vilkår.

Men som anden god kunst kan denne behandlingsform praktiseres unikt af den enkelte behandler.

Beskrivelsen af tre forskellige tilgange til behandlingsformen fortæller blot at Foreningen af Kranio-Sakral terapeuter kan rumme dem alle:

Den biomekaniske tilgang til Kranio-Sakral Terapi er det som både Sutherland, Upledger og Hugh Milne m.fl. kalder “cranial-osteopati”, som er baseret på læren om bevægelserne i kraniets og kroppens knogler, en mekanisk færdighed, der retter sig mod symptomer.Ved denne tilgang arbejdes der også med den kranielle puls.

Den biodynamiske tilgang til Kranio-Sakral Terapi er der hvor de energetiske, visionære, følelsesmæssige elementer i kroppen mærkes og bliver fremtrædende for hele behandlingsforløbet. Intentionen med denne form er faciliterende.

Den meditative og spirituelle tilgang til Kranio-Sakral Terapi. Mange healere eller andre med sensitive talenter har gennem tiden taget kurser i Kranio-Sakral terapi. Måske for at konkretisere det de kunne mærke i forvejen. Med denne baggrund er det muligt at opnå kontakt med et univers der ikke kan måles eller vejes, men som kan være med til at afhjælpe traumer.

Vi benytter sikkert lidt af alle disse værktøjer i vores daglige arbejde.

Med respekt for det enkelte menneske gør vi vores arbejde med ydmyghed, idet vores intention er at være faciliterende for den menneskelige selvhelbredende kraft.